Ken je dat? Plotselinge pijn aan je tand bij het drinken van koude limonade. Lijkt wel een enge stroomstoot-ervaring aan je tand? Wel, dit kan duiden op gevoelige tanden in je mond. Gevoelige tanden reageren met een korte scherpe pijnscheut op koude, hete, zure of zoete etenswaren en dranken. Een pijnscheut die tot diep in de wortels van de tanden kan doorlopen. Deze pijn wijst op een overgevoelige zenuw of een gevoelige tandhals. De tandhals is de plek waar de tand overgaat in de wortel. Meestal verdwijnt deze plotselinge pijn even snel als het was gekomen. Echter, indien de pijn lang aanhoudt, is er over het algemeen sprake van een geïrriteerde zenuw. Wat ook wel pulpitis wordt genoemd.

Oorzaken gevoelige tanden

Teruggetrokken tandvlees is de meest voorkomende oorzaak van gevoelige tanden. Doordat het tandvlees terugtrekt, komt het tandbeen bloot te liggen. De tand is dan heel gevoelig bij het nuttigen van voeding en drank. En zelfs bij een normale luchtstroom tussen de tanden.Teruggetrokken tandvlees ontstaat door verkeerd of te hard te poetsen en ook naarmate we ouder worden. Een andere oorzaak van gevoelige tanden is bij tanderosie. Van tanderosie is er sprake als het tandweefsel of tandglazuur oplost en verdwijnt. Verdwijnt de glazuurlaag van de tanden en kiezen, dan komt het dentine bloot te liggen.

Ontstaan van tandslijtage

Tandslijtage kan ontstaan door de chemische inwerking van zuren in de mond. Natuurlijke slijtage ontstaat door attritie. Attritie is knarsen van de tanden. Naast natuurlijke slijtage heb je abfractie. Bij abfractie is er sprake van stukken glazuur rond de tandhals, die afspringen door onder andere het knarsen. Een derde vorm van slijtage is de abrasie. Abrasie wordt veroorzaakt door de schurende werking van voorwerpen, zoals poetsen met een tandenborstel, maar ook het gebruik van (schurende) tandpasta's.

Behandeling van gevoelige tanden

Niet altijd is een wortelkanaalbehandeling nodig. Soms is het insmeren van de gevoelige tanden, met een tandpasta speciaal voor gevoelige tanden, voldoende om de pijn te doen wegtrekken. Dit kan bij een lichte ontsteking van de zenuw. Is de zenuw ontstoken geraakt of afgestorven zonder tand/kiespijn dan kan een wortelkanaalbehandeling worden uitgevoerd.